fredag 8. oktober 2010

"Svangerskapsprodukt..."

Jeg hadde en time i 10.klasse med tema abort denna uka, og i forberedelsen til den timen var jeg innom litt ulike nettsider og surfa litt rundt.
I boka stod det opplyst om amathea.no, så da var jeg innom der litt. Menneskeverd.no måtte jeg jo selvfølgelig innom, for de har et arbeid jeg setter stor pris på. Flott med ei nettside med kristent menneskesyn på nett! :)
I surfinga dumpa jeg også borti ung.no, og det var altså der jeg ble oppmerksom på en ordbruk som jeg reagerte på. Jeg vil faktisk si det så sterkt som at jeg synes det er å føre ungdommene bak lyset!

Her på ung.no finner du en artikkel om abort som skal hjelpe fortvila ungdom som har blitt gravide til å bli kvitt problemet sitt. Avsnittet jeg reagerte på, er dette:

Kirurgisk abort (utskrapning)
Man møter da til dagbehandling på sykehuset. Dette gjøres helst i svangerskapsuke 7-8. Etter å ha blitt klargjort blir man trillet inn på en operasjonsstue. Man får en lett narkose under inngrepet, som gjør at man ikke kjenner det enkle inngrepet. Inngrepet skjer gjennom skjeden. Livmortuppen åpnes med et lite instrument slik at det kan føres inn en liten sugeslange. Livmorinnholdet blir så sugd ut. Deretter skrapes livmorslimhinnen som oftest bort med et lite instrument. Dette for å sikre at hele svangerskapsproduktet kommer ut. Hele inngrepet varer ca 10 minutter. Etter en stund på intensiv/oppvåkningsavdeling blir man noen timer på sykehusets dagavdeling. Er alt greit etter noen timer kan man reise hjem.


Er det noen andre med meg som reagerer på at det ikke i det hele tatt er nevnt ordet FOSTER her? Det er ikke nevnt en minste ting som gjør at man får tatt en vurdering på at det er et barn man har tenkt å fjerne. Ta en kikk inn på menneskeverd sin sider HER og se på utviklingen av fosteret fram til uke 12 - og se gjerne video her av babyen som er uke 12 i magen HER.

Jeg skjønner at ikke hele verden har mitt kristne menneskesyn, men det må da likevel gå ant å la ungdommene få vite hva de faktsik fjerner? Det er jo lenge siden det er opplest og vedtatt at det ikke lenger kan kalles en celleklump som de gjorde før - er 'svangerskapsproduktet' noe bedre?

Nei er svaret fra meg, hvert fall! La ungdommene få vite/se hvordan svangerskapet utvikler seg fra uke til uke og hvordan babyen deres i magen fungerer allerede etter bare få uker... Ellers tror jeg det blir tøft for de den dagen de får det med seg og ikke har noen mulighet til å få det ugjort.

Noen vers fra Salme 139:


13 For du har skapt mitt indre,
du har vevd meg i mors liv.
14 Jeg takker deg fordi jeg er skapt
på skremmende, underfull vis.
Underfulle er dine verk,
det vet jeg så vel.
15 Mine ben var ikke skjult for deg
da jeg ble skapt i lønndom
og ble formet i jordens dyp.
16 Du så meg den gang jeg var et foster,
i din bok ble alt skrevet opp;
mine dager ble dannet
før en eneste av dem var kommet.
17 Gud, hvor høye dine tanker er,
hvor veldig summen av dem!
18 Vil jeg telle dem, er de talløse som sand,
blir jeg ferdig med det, er jeg ennå hos deg.

Idag vil jeg være en stemme for alle de små vergeløse som ikke har noen til å snakke for seg!
Vil du også være med? :)

6 kommentarer:

Malene sa...

Eg støtter deg, Kjerstin!!! Fosteret er allerede på god vei til å bli ein liten baby når den er 7-8 veker. Og når den er 12 veker er den så godt som ferdig utviklet! Etter det skal den jo berre bli større.

Eg er nett blitt mamma til verdens mest perfekte jente <3 Eg kunne aldri tatt livet av Amalie!!! Men det er nettopp det eg ville gjort om eg tok abort...

Ein burde skamme seg om ein trur ein har rett til å velge kven som skal få ein kjangs til å leve å kven som ikkje får muligheten ein gong!

hanne sa...

Får frysninger her jeg sitter. Er så enig med deg. Skal ungdommene få ta et reelt valg, er det viktig med god opplysning/informasjon om foster og fosterutvikling, så de ikke blir "lurt" i et så avgjørende valg.
Velg livet!
Ha en god dag :)

Elin sa...

Eg e så enige med deg Kjerstin!!! Syns d e heilt tragisk sånn de framstille d på nettsiå!!! D virke jo som om d e ein kvardagslige ting å gjør...

Eg har enormt lyst å bli mamma sjøl ein gang, og for meg e d heilt utenkelig at folk velge å ta abort...

Har mye meir eg kunne tenkt meg å skriva, men eg tror eg lar d ligga for nå...

Men henge meg på Hannemor sin kommentar t slutt:
VELG LIVET!!! :)

Jarle sa...

Takk for viktig innlegg, Kjerstin. Synes du skal sende dette til ung.no og stille dem spørsmål om de kan stå inne for sin ordbruk, og om de virkelig mener at dette er den beste veiledningen de kan gi ungdommene. Da har de virkelig ikke forstått hvor alvorlig dette temaet er, uansett abortsyn.

Anonym sa...

Så bra du har rett fokus! Stå på i kampen Kjerstin!

Rolf Ådne

...en Lauvrak sa...

Dette er EKKELT å lese!!!
HELT enig med deg, Kjerstin!!!