torsdag 1. april 2010

Skjærtorsdag - God Påske!

Det er spesielt én ting med påska som er noe av det flotteste for meg, og det er hendelsen i getsemanehagen 'idag', Skjærtorsdag, når Judas kommer med alle vaktene og skal ta Jesus til fange.

I forkant av dette har Jesus sagt i Johannes 10 (hyrdekapittellet) at; "Ingen tar mitt liv, jeg gir det frivillig. For jeg har makt til å gi mitt liv og makt til å ta det tilbake igjen. Dette er oppdraget jeg har fått av min Far" (vers 18) I lys av det som ble sagt og skjedde, er detta verset helt FANTASTISK! Jeg glemmer ALDRI når jeg oppdaga det verset! :D
Det var utrolig mange som kom for å fange Jesus! Skulle tro det var en farlig kriminell de kom for å ta, men i dems øyne(de skriftlærde og det jødiske religiøse systemet) var jo Jesus en skikkelig trussel som de ville ha av veien!
Det som er så fantastisk kommer her:

Johannes 18. 1-9:
Da Jesus hadde sagt dette, gikk han ut sammen med disiplene sine. De gikk over Kedronbekken og inn i en hage som lå der. 2 Judas, han som forrådte ham, kjente også til stedet, for Jesus og disiplene hadde ofte kommet sammen der. 3 Judas hentet nå vaktstyrken og noen av overprestenes og fariseernes vaktmenn, og de kom dit med fakler, lamper og våpen.
  4 Jesus visste om alt som skulle skje med ham. Han gikk fram og spurte dem: «Hvem leter dere etter?» 5 «Jesus fra Nasaret,» svarte de. «Det er jeg,» sier Jesus. Judas, han som forrådte ham, var også der sammen med dem. 6 Da Jesus sa: «Det er jeg», rygget de tilbake og falt til jorden. 7 Igjen spurte han: «Hvem leter dere etter?» «Jesus fra Nasaret,» sa de. 8 «Jeg har sagt dere at det er jeg,» sa Jesus. «Leter dere etter meg, så la disse andre gå!» 9 Slik skulle det ordet bli oppfylt som han hadde sagt: «Jeg har ikke mistet en eneste av dem du ga meg.
»


I grunnteksten svarer Jesus 'ego eimi' når de spør hvem som er Jesus. 'Jeg er' betyr 'ego eimi' direkte oversatt, og det er det samme som Gud kalte seg da han snakka til Moses i tornebusken i ørkenen. Og se for deg bildet overfor her, da Jesus sa: JEG ER - da falt de til bakken, står det! VAO! Der fikk Jesus jammen vist hvem han var! Med 2 ord satte han dem ut av spill! Men likevel lot han dem ta seg med videre til forhør, pining og til slutt korsfestelse - for deg og for meg! Og for det er jeg evig takknemlig!! 
TAKK, JESUS!!


Vil du vite enda mer om Jesus og hans ufattelige kjærlighet til deg?
Ta turen innom til omgud.net og se/hør Guds fantastiske kjærlighetsbrev til deg!

Ingen kommentarer: